Zoom i dina studier

Zoom är ett digitalt verktyg som högskolan använder i distansundervisning/onlineundervisning.

Delta i ett Zoom-möte

Du kommer att kunna delta i onlineföreläsningar och onlineseminarium via Zoom. Du når föreläsningen eller seminariet via länk som din lärare mejlar dig eller om läraren lägger upp länken i ditt kursrum på Studiewebben.
Din lärare/kursadministratör kommer att ange vilka delar av din utbildning som sker på distans samt var du hittar länkarna.

Första gången du använder Zoom

Om du inte har använt Zoom tidigare så kommer du får ett meddelande som ber dig installera Zoom-klienten på din dator när du klickar på Zoom-länken du fått av din lärare. Det är en enkel installation som bara tar några sekunder. Läs mer på Zooms hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, informationen är på engelska.

Förklaring av ikoner i zoom-fönstret

Här finns en enkel förklaring till de olika ikonerna i ditt zoom-fönster.PDF

Att tänka på:

  • Använd en dator med inbyggd kamera
  • Använd hörlurar eller headset
  • Det går bra att delta via mobilen.
  • Tänk på att ladda ned appen i förväg! ( Zoom för iOSlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, Zoom för Androidlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster)

Under din studietid får du ett konto med obegränsat mötestid. Det innebär att du kan skapa egna möten med dina kurskamrater. Testa gärna redan idag!

Starta ett eget ZOOM- möte

Du får ett zoom-konto under studietiden på SH. När du loggar in har du obegränsad mötestid. Logga in med ditt SH-konto.

Gör så här steg för steg:

  • Logga in på http://sh-se.zoom.us​länk till annan webbplats
  • Välj > Sign in
  • För att logga in i Zoom som du har via Södertörns högskola ska du logga in med SSO
    SSO inlogg = sh-se (efter det står redan ifyllt .zoom.us)
Bild på inloggning i Zoom
Inlogg med SSO
  • Ange ditt SH konto
  • Första gången du loggar in måste du ladda ned ett litet plug-in, följ bara instruktionerna

Om du har nyare MacOS kan du behöva göra några extra förinställningar,
läs mer här Using the Zoom Client and Zoom Rooms with macOSlänk till annan webbplats

Skärmdump från zooms hemsida
  • Fyll i mötesrubrik > tid > längd på mötet > klicka i rutan ”Require Password” och välj ett lösenord för ditt möte.
  • Skrolla ned för att göra fler inställningar> Spara
Skärmdump från Zoom.
  • När du har sparat ditt möte kan du klicka på det (i din lista över möten) för att komma åt den länk du använder för att bjuda in mötesdeltagare.
  • Bjud in till mötet > Kopiera länken (inringad) > dela med andra via mejl > starta mötet (pil till höger)
  • Dina deltagare behöver inte logga in, utan bara följa den länk till mötet som du skickar till dem.
  • Även de måste tacka ja till att ladda ner eller starta en liten plugin.

Om du har nyare MacOS kan du behöva göra några extra förinställningar,
läs mer härlänk till annan webbplats

 

Bra att tänka på när du skapar ett zoom-möte

  • Välj om vem som helst av deltagarna ska kunna starta mötet eller bara du (som är host). Klicka i ”Enable join befor host”
  • Vill du styra vem som kommer in i mötet? Välj ”Enable waiting room”
  • Sprid inte länkar öppet till ditt möte för att skydda er ifrån oönskat besök.

Ladda ned Zoom appen på din mobila enhet

Installera Zoom appen på din mobil eller surfplatta. När du loggar in på din mobila device ska du precis som på din dator logga in med ditt SH konto – inte ett privat konto.

För att logga in med ditt SH-konto klickar du först på knappen Sign in with SSO och sedan skriver du in ditt SH-konto + lösenord. Behöver du uppge en Company domain skriver du sh-se

Felmeddelande när du startar eller använder Zoom?

Läs felmeddelandet noggrant.

Om inget annat hjälper:

  • Starta om din webbläsare
  • Starta om din dator
  • Se till att du har stabil internetuppkoppling.

Fungerar det fortfarande inte - du får felmeddelande "Server busy"

Just nu ställer många lärosäten om till distansundervisning. Ett stort antal användare vill använda samma "utrymme" samtidigt och därför kan det ibland gå långsamt. Om du får felmeddelandet "Server busy" beror det på att det är för många användare som försöker logga in just nu. Kontakta din lärare och försök lite senare.