Zoom i dina studier

Zoom är ett digitalt verktyg som högskolan använder i distansundervisning/onlineundervisning. Som student vid SH har du ett eget zoom-konto. Det ger dig möjlighet att skapa och delta i zoom-möten.

Att tänka på:

  1. Ladda ner zoom till din dator och logga in
  2. Du behöver använda en enhet som har kamera
  3. Använd hörlurar eller headset 
  4. Du kan delta med en mobil enhet. Kom ihåg att ladda ner appen! ( Zoom för iOS Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Zoom för Android Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.)

Gör så här steg för steg:

Bild på inloggning i Zoom
Inlogg med SSO
  • Ange ditt SH konto

Första gången du använder Zoom

Om du inte har använt Zoom tidigare så kommer du får ett meddelande som ber dig installera Zoom-klienten på din dator när du klickar på Zoom-länken du fått av din lärare. Det är en enkel installation som bara tar några sekunder. Läs mer på Zooms hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., informationen är på engelska.

Instruktioner
Inlogg med SSO

Om du har nyare MacOS kan du behöva göra några extra förinställningar,
läs mer här Using the Zoom Client and Zoom Rooms with macOS Länk till annan webbplats.

Uppdatera Zoom

För att Zoom ska fungera som det ska krävs det att du uppdaterar klienten men jämna mellanrum.

Läs lathunden om hur du uppdaterar Zoom Pdf, 324.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Delta i ett Zoom-möte

Du kommer att kunna delta i onlineföreläsningar och onlineseminarium via Zoom. Du når föreläsningen eller seminariet via länk som din lärare mejlar dig eller om läraren lägger upp länken i ditt kursrum på Studiewebben.
Din lärare/kursadministratör kommer att ange vilka delar av din utbildning som sker på distans samt var du hittar länkarna.

Ladda ned Zoom appen på din mobila enhet

Installera Zoom appen på din mobil eller surfplatta. När du loggar in på din mobila device ska du precis som på din dator logga in med ditt SH konto – inte ett privat konto.

För att logga in med ditt SH-konto klickar du först på knappen Sign in with SSO och sedan skriver du in ditt SH-konto + lösenord. Behöver du uppge en Company domain skriver du sh-se

Under din studietid får du ett konto med obegränsat mötestid. Det innebär att du kan skapa egna möten med dina kurskamrater. Testa gärna redan idag!

Starta ett eget ZOOM- möte

Du får ett zoom-konto under studietiden på SH. När du loggar in har du obegränsad mötestid. Logga in med ditt SH-konto.

Skärmdump från zooms hemsida
  • Fyll i mötesrubrik > tid > längd på mötet > klicka i rutan ”Require Password” och välj ett lösenord för ditt möte.
  • Skrolla ned för att göra fler inställningar> Spara
Skärmdump från Zoom.
  • När du har sparat ditt möte kan du klicka på det (i din lista över möten) för att komma åt den länk du använder för att bjuda in mötesdeltagare.
  • Bjud in till mötet > Kopiera länken (inringad) > dela med andra via mejl > starta mötet (pil till höger)
  • Dina deltagare behöver inte logga in, utan bara följa den länk till mötet som du skickar till dem.
  • Även de måste tacka ja till att ladda ner eller starta en liten plugin.

Om du har nyare MacOS kan du behöva göra några extra förinställningar,
läs mer här Länk till annan webbplats.

 

Bra att tänka på när du skapar ett zoom-möte

  • Välj om vem som helst av deltagarna ska kunna starta mötet eller bara du (som är host). Klicka i ”Enable join befor host”
  • Vill du styra vem som kommer in i mötet? Välj ”Enable waiting room”
  • Sprid inte länkar öppet till ditt möte för att skydda er ifrån oönskat besök.

Här nedan har du tips som gör dina zoom-möten mer tillgängliga för dig.

Individuella tillgänglighetsinställningar

Du vet väl att du kan göra individuella tillgänglighetsinställningar i zoom-klienten.

https://www.zoom.us/accessibility Länk till annan webbplats.

Ljudmiljö

Minska störande ljud genom att stänga av din mikrofoner och slå endast på mikrofonen när du ska säga något. Se även över din egen ljudmiljö. Har du fläktar eller ett öppet fönster som skapar onödigt brus i mötet? Ditt eget ingående ljud blir mycket bättre om du använder en extern mikrofon eller headset till skillnad från datorns inbyggda mikrofon.

Du kan även i zoom-klientens inställningar själv styra hur mycket bakgrundsljud som ska dämpas.

Skärmdump på ljudinställningar på som

Belysning

Se till att du sitter i en jämn och bra belysning så att ditt ansikte syns tydligt. Då är det lätt att avläsa dina läppar. Ställ ljudkällan så att du ”tittar in i ljuset”. Ett stark ljus bakifrån kan göra ditt ansikte mörkt och svårt att se.

Zoom ratio

I Zoom kan du styra över skärmens storlek för att till exempel förstora text eller en presentation som delas i zoom. Klicka på ”View options” som visas i skärmens överkant när någon skärmdelar och välj önskad storlek under Zoom Ratio.

Fokusera valfri person i bild (Pin)

Fokusera på valfri person med en Pin för att se deras bild med fokus under mötet. Ställ muspekaren över den person du vill markera som helbild genom att klicka på de tre prickarna på personens bild och välja ”Pin video”. Du kan markera maximalt två samtidigt. När du vill ta bort fokusmarkeringen klickar du åter på de tre prickarna på personens bild och väljer ”unpin video”. Det är endast du som ser en Pin du gör.

Flytta personbilder på skärmen

Du kan välja i vilken ordning personer ska visas i Gallery view. Dra och släpp personens bild i den ordning du önskar. Du kommer inte att påverka någon annans deltagarens ordning.

Spara chatten

Om ni använder chatten i mötet som anteckningsyta kan det vara smart att spara ner den innan du lämnar mötet. Då kan du gå tillbaka och läsa kommentarer och länkar som deltats under mötet. För att spara chatten klickar du på de tre punkterna längst ner till höger i chatten och välj ”save chat”.

Tangentbordsnavigering

Genom att använda följande kortkommandon kan du navigera med hjälp av tangentbordet i Zoom.

Ctrl+Alt+Shift - visa zooms kontrollpanel

Alt+A - stäng av och på mikrofonen

Alt+S - visa meny för skärmdelning

Alt+T - pausa eller återuppta skärmdelning

Alt+R - starta inspelning

Alt+P - pausa eller återuppta inspelning

Alt+F - lämna eller öppna helskärmsläge

Alt+H - visa eller dölj chattfönster

Alt+U - visa eller dölj deltagarförteckning

Alt+Y - räcka upp eller ta ner hand

Shift+Tab - navigera mellan meddelanden i chattfönstret

Felmeddelande när du startar eller använder Zoom?

Läs felmeddelandet noggrant.

Om inget annat hjälper:

  • Starta om din webbläsare
  • Starta om din dator
  • Se till att du har stabil internetuppkoppling.

Fungerar det fortfarande inte - du får felmeddelande "Server busy"

Just nu ställer många lärosäten om till distansundervisning. Ett stort antal användare vill använda samma "utrymme" samtidigt och därför kan det ibland gå långsamt. Om du får felmeddelandet "Server busy" beror det på att det är för många användare som försöker logga in just nu. Kontakta din lärare och försök lite senare.